English
پنجشنبه 06 اردیبهشت 1403

بیوانفورماتیک و درمان آلزایمر

راهکارهای احتمالی درمان آلزایمربا استفاده از بیوانفورماتیک


ابزار های محاسباتی جدید، به درمان بهینه بیماری آلزایمر می تواند کمک کند:
رویکردی نوین در مدل سازی ، راهکاری برای تحریک اختصاصی مغز هر بیمار پیشنهاد می دهد.
تحریکات الکتریکی بخش های مختلف مغز، میتواند موجب بهبود فعالیت مدارهای عصبی آسیب دیده از آلزایمر گردد.
 در حال حاضر تمامی بیماران، پروتوکل درمانی مشخصی را دریافت میکنند اما اثر درمانی برای هر بیمار، برحسب تفاوت های فردی سیگنال های مغزی، متفاوت است.
سانچز-رودریگز و همکارانش، برای بررسی امکان شخصی سازی تحریکات مغزی، از یک روش تئوری استفاده نمودند و  ابزار محاسباتی را توسعه دادند که اطلاعات اسکن MRI  و اندازه گیری سیگنال های مغزی بیماران را دریافت نموده و بر اساس آن، سیگنال های بهینه تحریک مغز را با هدف ارسال دقیق به محل مورد نظر و درمان فردی موثر تعیین نمایند.
این روش جدید بر مبنای محاسباتی با عنوان SDRE طراحی شده تا سیگنال های درونی مغز که دینامیک و سیستم های غیر خطی مغز انسان را کنترل میکند، بهینه سازند. 
این روش موجب می شود تا نواحی خاصی از مغز که برای تحریک مناسب نیستند، مشخص شوند. محققان با این روش نواحی چون دستگاه لیمبیک و عقده های قاعده ایی را تعیین کردند که به طرز ویژه ایی هدف مناسبی برای تحریک مغز بیماران آلزایمری می باشد.
سانچز-رودریگز بیان داشت: " من فکر میکنم به زودی استفاده از ابزار های مشابه برای مطالعه و درمان سایر بیماری هایی که از طریق عملکرد مغز تحت تاثیر قرار میگیرد؛ مثل صرع و پارکینسون، به شدت مورد توجه قرار خواهد گرفت." در ادامه محققان در تلاش هستند تا ابزار خود را بر مبنای تفاوت عملکرد مغز هر بیمار، بهبود بخشند. این دستاورد در ادامه نیازمند آزمایشات حیوانی و بالینی می باشد.

📌منبع:

Lazaro M. Sanchez-Rodriguez, Yasser Iturria-Medina, Erica A. Baines, Sabela C. Mallo, Mehdy Dousty, Roberto C. Sotero. Design of optimal nonlinear network controllers for Alzheimer's disease. PLOS Computational Biology, 2018; 14 (5): e1006136 DOI: 10.1371/journal.pcbi.1006136

تهیه و تنظیم : #رایحه_وفایی
 دانشجوی دکتری بیوفیزیک و آزمایشگاه #بیوانفورماتیک دانشگاه #تربیت_مدرس